Ingen förespråkat utan stat, vi pratar skatt här. Landet behöver inte ha skatt i den form utan folk betalar för sin vård, utbildning och folk betalar en fast summa per invånare för polis, infrastruktur och liknande.
Ser man dom statliga bolag i Sverige äger, skulle nog säga att om man bara använda dom inkomster för infrastruktur som vägar och räddningstjänst etc bara så hade dom inte behövt ta in så mycket mer.
För folk kan skaffa privata sjukvårdsförsäkringar, det är rättvist. Om folk inte råd betala själv då får väl familj eller släkt hjälpa till och betala deras. Vill inte dom göra det så kan jag inte se varför någon övrig person skulle vilja göra det om inte ens släkt eller familj värderar personens liv något.
Och privat sjukvårdsförsäkring kostar en bråkdel vad folk betalar i skatt.
Utan stat hade inte funkat, det fattar jag med. Folk är flock djur och som boskap måste styras och vallas till största delen. Sedan spelar det mindre roll om det är en president, statsminister, diktatur eller en kung.
Bara någon som måste valla befolkningen o styra deras liv, för dom klarar inte självständigt liv.
Men finns kanske 10-20% av befolkningen stat bara är en belastning för. Och jag är inte bunden bo i ett visst land. Skulle i princip kunna resa världen runt hela tiden och bo i olika länder.
Så i princip skulle ett land välja ta bort skatt för folk med en viss inkomst och ge dom förmåner för dom är för bra för passa under staten.
Och det gör ju flera länder, ha möjlighet välja få lägre skatt efter en viss inkomst. Eller har landet skrivit sådan lagstiftning som gör att rika personer kan göra ett upplägg som gör dom kommer ner till 0-15% skatt ändå.
Sverige är ju ett sjukt land, ska ju bli nya vägtullar för staten ska dra in pengar för bygga ut kollektivtrafik.
Så varför ska dom som åker bil behöva betala ännu mer för alla värdelöse som inte ens kan betala sin egen kollektivtrafik med den kostnad den faktiskt kostar.
Så dom som åker kollektivtrafik är ju extrema bidragstagare.
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand
Hej,
Staten är knappast självförsörjande och någon skall ju avlöna dessa poliser som skall värna medborgarna med nämnda "självförsvar". Är fängelsestraffet och bötesstraffet också att betrakta som självförsvar?
Personligen tycker jag libertarianer och anarkokapitalister (inte att förväxlas med liberaler) ofta har en verklighetsuppfattning som kan kännas nästan lika frånvänd som vänsteranarkister, fast deras frihetsvurmande skiljer sig radikalt. Ett samhälle "utan stat" fungerar säkert i teorin och i tankesmedjor/bokcaféer, men skulle bli förödande för väldigt många människor i praktiken.
Sedan respekterar jag förstås andras åsikter och ventilerar bara mina egna, men tror jag hoppar fortsatt debatt i just denna tråd. 
|