Citat:
Ursprungligen postat av mavraj
Under 2012 sålde RTR Mobile AB (leverantör av skalen) skal för totalt 1 485 000 kr. Eftersom de endast säljer dessa via Hemmakväll och en butik i Kungsbacka kan vi leka med tanken för att Hemmakväll står för 85% av försäljningen, dvs totalt 1 262 000 kr/år. Eftersom 14,4% av Sveriges befolkning bor i Stockholm (1,375 miljoner / 9,517 miljoner människor) så antar vi att Hemmakvällbutikerna i Stockholm står för 181 728 kr av skal-försäljningen. Enligt Hemmakväll så har Stockholm tätord 4st butiker vilket medför att varje butik säljer skal till ett värde av 45 432 kr/år. Om vi antar att ett skal kostar 149 kr så säljer alltså varje butik ca 305 skal/år, eller ca 0,84 st/skal om dagen.
|
Siffran du leker med är ju då grossistpris/inkjöpspris och inte hemmakvälls utpris till kunderna så man kan anta att detta ligger 50-90% under de 149 kronorna.