Citat:
Ursprungligen postat av spajk
Svårt att definiera vad en bra person är.
Är en bra person någon som klankar ner på de som har det sämre ställt med att jämföra med boskap eller är en bra person som försöker hjälpa och underlätta för sina medmänniskor?
Varför man tjänar bättre i Norge är till viss del för att det är mycket dyrare att leva. Det är också lättare för svenskar att få jobb (inom vissa yrken) då det finns ett antal jobb som inte norrmän inte vill ta.
Övrigt efter att läst dina resonemang tillsammans med dina stavfel och konstiga meningsuppbyggnader genom åren så kan jag bara önska att man satsar mer på skola och utbildning så man slipper, om jag får citera bilden ovan, "Stupid people".
|
Att bara ta emot hjälp hela tiden eller låta andra få betala hela tiden finns ett ord för parasit, så handlar inte om enstak hjälp hit och dit då. Hade folk från grunden tagit eget ansvar istället för gnällt på staten för deras problem så hade saker funkat mycket bättre.
Folk som flyttar till Norge är smarta, dom tar ansvar för sitt liv. Istället för gnälla på staten för att dom själva är värdelösa och inte får något jobb.
Jag behöver inte tänka på min stavning på forum, samt jag lyckats bättre än 99% än övriga befolkning utan massa högskola eller högre utbildning.
Så utbildning ger nödvändigtvis inte smarta personer, handlar mer om eget intresse och ansvar. Sedan kan det krävas specifik utbildning för vissa yrken mer eller mindre.
Och inget som säger att utbildning ska vara gratis och låta någon annan betala via sin skatt för andras utbildningen. Staten hade kunnat låna ut pengar men totala utbildningskostnad hade blivit personlig.
Och kvalitén på utbildningen idag lär inte handla så mycket om skatt, mer pengar ger nödvändigtvis inte bättre.