Fick skattebeskedet från skatteverket för några månader sedan som minst sagt kom som ett slag i magen. Inkomsterna i bolaget har varit lite instabila den senaste tiden, bl.a p.g.a uteblivna fakturor från kunder.
Ansökte ganska snabbt om anstånd där jag förklarade att pengarna inte fanns p.g.a just uteblivna fakturor. Fick precis svar om att skälen inte var tillräckliga.
Vad händer nu? Skatten ska in den siste och pengarna finns möjligen i bolaget i slutet av nästa månad.
Hur långtid tar det innan ärendet går vidare till fogden och innan dom kommer och plockar prylar från bolaget? Jag vill ju också om möjligt undvika att få en betalningsanmärkning.
Jag hade gärna privat betalt skatten, men beloppet är upp mot 20k, vilket är lite mycket att ta ur egen ficka.
Mycket tacksam för svar.
EDIT:
I svaret från skatteverket står följande motivering till varför anståndet inte gavs.
Citat:
Av ansökan har inte framkommit någon oförvållad omständighet som inträffat nära anslutning till skattens förfallodag.
[vidare följer]
Vidare anser skatteverket att ni inte på ett konkret sätt har visat att skatten kan betalas efter en kortare tids anstånd.
|