Visa ett inlägg
Oläst 2014-03-25, 10:17 #16
preppie preppie är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
preppie preppie är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Det är fortfarande som att jämföra äpplen och päron, dessa bolag. Visst var det större prestige förut generellt att arbeta inom SAS, och då primärt inom kabinbesättningen, men bland mina vänner som flyger är det fortfarande så. Men det finns ju självklart många attraktivare arbetsgivare än SAS numera, Cathay, Lufthansa och Emirates för att ta några exempel.

Ryanair ses som ett sista alternativ att söka till. Betydligt "lättare" att få anställning som pilot eller flygvärdinna i detta bolag. Dom flygpsykologiska undersökningarna är generellt sett på en standardnivå i Ryan likaså lägre antal flygtimmar krävs, där inte extra gallringstester förkommer för att få fram den specifika profil som många av dom flesta andra bolag söker. (Att jämföra med sökanden till SAS där ca 12-20% anses ha den profil dom söker, men som ca 85-90% av sv. militära piloter har)

I vissa fall är det tom så att Ryanpiloter avfärdas redan i första gallringsprocessen som sökande till annat bolag, även fast formella krav uppfylls. Detta då dom redan antas ha annat ett icke önskvärt tanke- och synsätt format av bolaget, som inte välkomnas av andra ftg.
Det handlar inte om att kunna lära sig gå igenom en typerating av en 737, det klarar en stor del av befolkningen.

(Sen det här med att dom rekryterar tonåringar till pilotjänster, vilket iallafall jag tycker är helt galet. Kan ju bara vara ur ett massmedialt intresse samt möjlighet att betala ut lägre löner. Detta är bara min spekulation dock)

Har själv forskat kring det här med flygpsykologi och undersökningar, samt har själv genomgått en rad olika.
Vet att detta tyvärr är som gjort för att det ska skapa kontroverser och debatt, så därför sätter jag punkt här.

Senast redigerad av preppie den 2014-03-25 klockan 10:20
preppie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat