Visa ett inlägg
Oläst 2014-03-09, 12:05 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Man kan gott räkna med att förfallodatum är det datum när avsändaren betalar fakturan, så ingen idé att tjafsa om enstaka dagar. Tänk också på att betalningsvillkoret börjar inte löpa förrän kunden MOTTAGIT fakturan (det är räntelagen som styr detta), det är alltså INTE fakturadatum eller när fakturan skickas som gör att betalningsfristen börjar räknas.

Har du fakturadatum Måndagen den 3:a mars (och du postar fakturan den 3:e) och 30 dagar netto som betalningsvillkor. Så töms brevlådan den 4:e mars av posten, fakturan kanske når mottagaren den 6:e mars (det är först då som betalningsfristen börjar löpa).

Då har det gått 30 dagar Lördagen den 5:e April. Det betyder sannorlikt att betalningen går iväg från avsändarens bank måndagen den 7:e april. Betalningen kan då vara framme på ditt konto den 8-10 April.

Har du då inte fått betalningen Måndagen den 17:e april, kan det börja bli dags att skicka en påminnelse. Dröjsmålsränta kan man inte ta förrän tidigast den 11:e april.

Detta gäller enbart om både kund och leverantör befinner sig i Sverige, och avtalet inte säger annat än vad som anges i räntelagen, vid utlandsaffärer får man lägga på lite mer tid.

Tänk även på att det INTE finns någon lagstadgad påminnelseavgift (på 60 kr) som vissa inkassobolag har fått för sig. Däremot finns en lagstadgad förseningsavgift på 450 kr (som naturligtvis är frivilligt för leverantören att ta ut eller inte) när kunden är företag eller myndigheter.

Senast redigerad av Conny Westh den 2014-03-09 klockan 12:18
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat