Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Eftersom jag reser runt mycket i världen så ser man saker från flera håll, redan över 30 hotellnätter och 5 länder detta året.
Ser man på fattiga länder i Afrika eller lite mer mellanöstern så får folk visa på helt eget ansvar där i regel. Visst dom är fattiga men dom vet att dom får jobba för sitt eget liv.
Samtidigt har dom smidigare liv på annat sätt, dom slipper ofta all jävla byråkrati.
UAE / Dubai är ett bra exempel, 0% MOMS, 0% Inkomstskatt, 0% Bolagskatt. Med fåtal undantag. Bara skatt på hotell, alkohol, utländska banker, och oljebolag.
|
Så ... du lyfter fram Dubai som ett positivt exempel på samhällsbygge? Jag har själv varit där men jag såg inget annat än ett samhälle baserat på förtryck, slavhandel och hyckleri... där de som är skyldiga för samhällsbygget (människorättsliga övergreppen) och västerländska turister kan spendera sina pengar på (lokalt) syndiga nöjen.
Antal hotellnätter eller länder beskriver inte alls någon insyn i ett annat samhälle. För mig låter det snarare som att du reser som 3/4 av alla charterturister och inte ens vet något om landet du är i, och än mindre människorna... med undantaget att du tydligen tar reda på skattetrycket ... och kanske till och med träffar en eller två ur överklassen som får berätta för dig hur landet ser ut. Kontentan blir att du kan lära dig mer om du först läser wikipedia i en kvart och sen funderar i en kvart till... ja, förutsatt att du inte är helt verklighetsfrånvarande då (vilket du anklagade helt fel person för precis nyss..).