Visa ett inlägg
Oläst 2014-02-17, 06:56 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Insomnia Studios Visa inlägg
Alltså, du har ETT organisationsnummer oavsett vad (ditt personnummer). Sen spelar det ingen som helst roll vad du skriver på fakturorna.

Jag är själv på väg att förvärva en verksamhet, jag köper då inkråmet till överenskommet pris med nuvarande ägare och sen skriver vi bara ett köpeavtal/kontrakt där det klart och tydligt framgår vad som ingår i köpet!

Så svar på din fråga, enklast är att du har separata konton mellan dessa för att förenkla för eventuella köpare för att visa upp ekonomin och att alla papper är i ordning.
När man driver enskild firma kan man ha flera enskilda firmor!

Om personnummret ser ut så här: 19781224-0030 så kommer firmornas orgnr se ut så här:

"Firma 1" orgnr1: 19781224-0030-0001 "Webbyrå"
"Firma 2" orgnr2: 19781224-0030-0002 "Rörmokare"
"Firma 3" orgnr3: 19781224-0030-0003 "Fotograf"
"Firma 4" orgnr4: 19781224-0030-0004 "Taxirörelse"

Bolagsverket klarar att hantera det så här, men Alabolag har haft lite problem med att hantera adresserna för där kunde man bara ha en adress på ett personnummer. Men hos bolagsverket kan du ha olika adresser på varje enskild firma.

Varje firma har då sina egna SNI-koder för verksamheten. Men du har bara ett skattekonto. Du behöver bara ett nbankkonto.

Men lämpligtvis kan man i sin egen bokföring då använda olika resultatenheter för varje verksamhet och kanske även olika verifikationsserier om man vill skilja dem åt inför en framtida försäljning eller om man flytta en verksamhet till ett eget AB exempelvis.

Senast redigerad av Conny Westh den 2014-02-17 klockan 07:02
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat