Citat:
Ursprungligen postat av ANttila
Om du har en framtida version av butiken som kräver en helt annan struktur på databasen så har du inte gjort databasen tillräckligt modulär från start, men det är ju så klart mänskligt.
Droppa en hel databas istället för DELETE...WHERE id = 123 ???
För mig som programmerare är det ingen problem att hålla koll på vilken butik jag arbetar med osv.
Varför inte lägga alla butiker i samma tabell, istället för en ny tabell(databas) för varje?
Vad är det som ska lagras egentligen. Det är väl bara lite rubriker(VARCHAR) och några textstycken(TEXT) som ska lagras?
|
Tills dess du får Stora-Handlaren (tm) som kund och de självklart kräver att absolut inte
beblandas med andra kunder. Om TS satsar på att komma långt med denna tjänst så bör
kundisolering vara självklart från start. Vad du som programmerare tycker är faktiskt ganska
ointressant i sammanhanget. Det är business och då blir teknik helt ointressant.
Verksamhetens krav väger mycket tyngre. Lite hårda ord kanske, men jag är själv gammal
tekniker och vet precis hur ointressant det är om jag lägger fram den ena (fräcka) tekniska
lösningen efter den andra som inte passar verksamheten.