Visa ett inlägg
Oläst 2014-02-06, 13:49 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av gildebrand Visa inlägg
Hej,

Jag har en pågående tvist med en kund som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera. Detta sträcker sig tillbaka till sommaren 2012 när projektet med kunden inleddes. Vi lämnade en offert till kunden, som kunden godkände. Offerten var ganska specifik i vad som ingick, och inom cirka två månader hade vi levererat det som skulle ingå. Då uppdraget rörde att ta fram en hemsida med Wordpress som backoffice så återstod bara för kunden att fylla i information. Vi var (lite för?) snälla och tänkte avvakta med att fakturera kunden tills dess att hemsidan var publicerad, men då kunden dröjde med att fylla på med material på hemsidan valde vi att ändå fakturera (vilket var helt i enlighet med de villkor som stod med i offerten). De betalade fakturan 30 dagar efter fakturadatum (fakturavillkor 20 dagar, vilket stod med i avtalet)

Sent 2013 (november) kontaktade kunden mig angående att de ville färdigställa hemsidan och att vi skulle göra klart. Jag poängterar att vår del var färdigställd sedan länge, men att jag självklart hjälper dem ändå vad de än behövde hjälp med. De ville göra anpassningar på sidan, och jag informerar dem om att jag har väldigt fullt upp för närvarande, men ska försöka klämma in det ändå. Vi debiterar inget extra för detta arbete. Nu idag kontaktar kunden mig, säger att det vill upphöra med samarbetet då jag inte svarat på deras meddelanden, och de fakturerar oss dessutom samma belopp som jobbet var värt minus 3 timmar (som de ansåg var den tid vi hade lagt ner på projektet, i praktiken har vi jobbat ungerfär 70 timmar i projektet).

Vi har ju levererat, och poängterat detta för kunden. Hur ska vi hantera detta?
Till saken hör att, det bolaget som vi utförde projektet i inte är aktivt längre. Det är fortfarande registrerat, men f-skatt och moms är avregistrerat sen över ett halvår tillbaka. Det företaget var ett handelsbolag, så kunden har ställt ut fakturan till "Mitt namn & Bolagets namn". Kan de ens göra så?
Bestrid fakturan direkt, skriv texten "Ej beställt" inget mer och skicka tillbaks den.

detta verkar vara en typisk "idiotkund" som inte vet vad de håller på med. Man brukar ha 2-4 veckor på sig att testa innan leveransen anses fullbordad. Har de väntat över ett år med att återkomma så är det normalt en helt ny beställning. Dessutom är allt arbete som inte är tydligt specificerat som ingående i fastpris helt enkelt arbete på löpande räkning.

Man ska ALDRIG göra jobb "för att vara snäll" till kunder, agera professionellt i alla lägen.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat