Citat:
Ursprungligen postat av jonssondesign
Programmerar ni två?  Självklart beror det på hur pass avancerad och vad för funktioner sidan innehåller.
Jag vill nog gärna tro att alla så kallade "Frontend designers (likt mig)", gör precis det du nämnde Jimmit.
När jag utvecklar en hemsida så brukar det se ut såhär: (NOVELL)
Sådär brukar det se ut för en Frontend utvecklare som mig.
Jag är inte alls duktig inom php, men jag kan inte förstå hur det kan ta längre tid för en programmerare att skriva kod som är typ en tredjedel av vad jag skrivit, när jag dessutom gör så mycket mer än bara skriver html och css.
Men det kan också bero på att jag inte programmerar. Det är just därför jag är intresserad av hur ni resonerar!
|
Yes jag programmerar, men jag programmerar på en byrå med inriktning mot interaktionsdesign. Personerna som gör interaktionsdesignsarbetet lägger betydligt mycket mer tid än vad en vanlig "webbdesigner" gör enligt min erfarenhet, dock gör dessa ingen front-end programmering alls utan det brukar bl.a. jag lösa. Det låter ju helt kanon om du gör alla de sakerna som en webbdesigner, men min erfarenhet är att de flesta är alldeles för dåliga på det.
Hur som helst, för den som orkar, här är ett flöde för hur våra uppdrag ser ut.
Deras (interaktionsdesignernas) arbete börjar med att ta fram en strategi och målsättning med vilka problem man ska lösa för deras användare. I detta stadiet handlar ingenting om hur någonting ska se ut, utan enbart ta fram konkreta mål och försöka hitta lösningar på problem som idag finns.
Andra fasen består av att analysera problemen och lösningarna, leta information om hur andra har löst liknande problem. Alltså ungefär som du beskrev första stadiet där du kollar vad andra har gjort för inspiration och idéer. Men fortfarande ingenting konkret som har med design att göra.
Tredje fasen är det dags att ta fram "Koncept och struktur", vilket innebär att man försöker hitta koncept som kan fungera, ta fram olika wireframes utifrån olika koncept och försöka väva in idéerna man fått från första och andra fasen till någonting mer handfast och fungerande. Ofta blir det flera wireframes för samma delar eftersom det kommit många bra idéer och man vill prova vilket som fungerar bäst. Här är det inte heller ovanligt att man gör användartester, exempelvis om kunden har beställt ett internsystem så får kanske 10-15 anställda komma och säga sitt, ställa frågor etc. för att vi ska kunna vara säkra på att det fungerar som de "förväntar sig". Många gånger bygger vi upp markup som kunden får titta på, i exempelvis twitter bootstrap, det gör att kunden får en känsla över hur allt kommer fungera i alla olika upplösningar.
Fjärde fasen är det äntligen dags att ta fram den faktiska designen. Nu finns det väldigt mycket data att gå på, allt från vad kunden förväntar sig till vad vi tror är den bästa lösningen, vilket brukar göra designarbetet ganska straight forward enligt de som sitter med det själva. Så detta är egentligen "den lilla delen" av interaktionsdesignerns arbete.
Femte fasen, designen är klar, alla olika UI-element är designade. Här brukar jag som programmerare hoppa in och köra front-end programmeringen, även om det är vanligt att andra designers sköter det så fungerar det inte så hos oss.
Sjätte fasen - inga designers är involverade om det inte sker något oväntat. Här ingår allt från att bestämma vilka tekniker vi ska använda, typ om vi ska använda Angular, bestämma vilket back-end ramverk vi ska köra, vilka API:er vi kan tänkas behöva implementera, och försöka läsa in sig på de eventuella tekniker man inte kan sedan tidigare. Det är ofta många okända faktorer man måste ta hänsyn till som utvecklare, oftast finns det någon som är duktig på varje del. Men inte i alla fall och då får man helt enkelt lära sig det innan man kan sätta igång. Senaste 3 åren har varit helt galna med allt från Angular, Ember, LESS/SASS, Laravel etc etc. OBS att kunden inte ska behöva betala för all tid inlärningen tar heller, man får bara hoppas man tjänar på det i längden.
Sjunde fasen, dags att optimera och testa funktionaliteten. Ser alltid olika ut beroende på vilka tekniker som används, men det ingår i mitt arbete. Planera inför lansering.
Åttonde fasen, lansering.
För den som undrar, så har vi precis lanserat ett projekt och designersen är i tredje fasen av nästa projekt vilket gav mig tid att skriva här