Visa ett inlägg
Oläst 2014-01-27, 20:34 #9
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Anledningen till min ståndpunkt att offentlig information skall vara offentlig är att alla ska ha samma förutsättningar att komma åt den. Det finns många som inte känner till vilken information som finns tillgänglig.
Problemet med den här sidan är ju att de klumpat samman alla former av rättsliga prövningar i en sökbar karta. Utan att betala så ser man således ingen skillnad på en fortkörning som gått vidare till rätten, en vårdnadstvist eller en grov misshandel.

Vidare så är kartmarkörerna baserade på den adress den dömde hade då domen avkunnades.
Således faller konceptet "se om du har dömda personer i ditt område" eftersom den det gäller kan ha flyttat (och då inte syns på kartan på sin nya adress) samtidigt som den nyinflyttade får "ärva" markören och blir misstänkliggjord.

Vidare har inte alla samma förutsättningar för att komma åt informationen via den här sidan. för att få nån form av detaljer måste man slanta upp med minst 59:- / person man kollar. Detta utan att ha nån indikation på vad för sorts brott det kan röra sig om.

jag vet inte hur samhället blir tryggare mm (som upphovsmännen har som argument) genom att gemene man kan få upp en karta med markörer eller söka på ett namn och enbart få upp "Förekommer". Jag ser det väl snarare tvärtom. Från att en massa hypernervösa trygghetsnarkomaner varit "lyckligt ovetande" till att de nu är "omgivna av kriminella" (vilket såklart är långt ifrån sanningen)
rhdf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat