Citat:
Ursprungligen postat av KristianE
Volvo PV har fortfarande sitt huvudkontor i Torslanda men mycket talar förstås för att
det flyttar till Kina inom några år. Jag vill minnas att kineserna lovade att det skulle vara
kvar i 5 år eller så.. Och eftersom bolaget är ett helägt kinesiskt dotterbolag så skulle jag
inte säga att det är svenskt längre, nej.
Produktionen är nog svårare att flytta (mycket kapital låst i den fabriken), men ge det
några år till så är den borta också. AB Volvo sålde Volvo PV till Ford för sisådär 15 år sedan..
AB Volvo har såklart mycket stort utländskt ägande men så länge de är noterade på
Stockholmsbörsen får man väl ändå anse att bolaget är "svenskt".
|
Blir rätt konstigt att se på det som du gör då det av flera skäl finns väldigt få privata bolag som har svenska moderbolag. Enligt dina exempel så är alltså i princip samtliga svenska privata storbolag inte längre "svenska" för att de t.ex. flyttat huvudkontor, blivit uppköpta/tagit in kapital, skatteplanerat.
Jag är nog inte speciellt mycket till patriot av mig men att gå ut och säga att de få bolag som svenskar kan vara stolta över inte ens är svenska.. ja.. eller hur låter:
Holländska möbeljätten IKEA
Luxemburgs-raketen Spotify
Lux-amerikanska mjukvaran Skype
Amerikanska Gambro