Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Men det är vad rättegången handlade om så varför länkade du till en artikel om den?
|
Det intressanta i artikeln handlar inte om just skadeståndet utan om vad som faktiskt skett. Därav undanbad jag mig just diskussion kring tingsrättens dom i det inledande inlägget. Jag har svårt att se att den här produktionen är förenlig med svensk lag då man uppenbarligen brutit mot sekretessen. Jag har varit i kontakt med andra landsting som berättar att de fått flera förfrågningar från produktionsbolag men att produktionsbolagen i de fallen aldrig ens varit intresserade av att fortsätta förhandlingarna eftersom de värnar om patienternas integritet. Sjukhusledningen har i det här fallet medvetet låtit produktionsbolaget göra lite som de själva vill inne på Akademiska sjukhuset. Sedan har det gått ut i TV utan att de har reagerat. De har hela tiden försvarat sina beslut. Då bör man rimligtvis avgå omedelbart och se till att några bättre lämpade sitter på dessa poster. Det är det enda de kan göra om de vill ta sitt ansvar och visa respekt mot de drabbade.
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
För övrigt så bör du läsa landstingets och Akademiskas svar samt JO och Socialstyrelsens utlåtanden. Där ser du vad JO anmärker på och vad Socialstyrelsen har att säga osv. Det är med andra ord redan gjort vissa förändringar.
Kom sen inte och klaga på att man inte får filma på BB. Skydd gäller åt båda hållen...
|
Det inser väl till och med du att det är en väsentlig skillnad mellan att som privatperson filma en födsel för eget bruk och att låta ett produktionsbolag filma döende patienter för att sända i kommersiell TV? Det är lika absurt som att jämställa böter med dödsstraff.