Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU
Blev blåst av en annan 15åring på annan site som körde med falsk identitet "personen jag ringde blev förvånad då han fick sin identitet kapad" men han använde samma epost på flera ställen så jag lyckades rota fram hans riktiga identitet. Tog all info och gav till polisen och ett par månader senare ringde killen på order av polisen och troligen sin familj. Pengarna kom tillbaka och jag drog inte ärendet vidare då han var mindreårig samt ångerfull.
|
Bra och föredömligt agerat av både dig och polisen.
Det där med att ringa och be om förlåtelse och göra vad man kan för gottgöra är nog i många fall mycket effektivare än att straffa på vanligt vis. Det är något som borde användas oftare som metod när det gäller unga förbrytare.
Om man verkligen ångrar det man gjort och man får krypa till korset och känna skammen som det innebär så har man nog lärt sig en läxa för livet.
Givetvis fungerar det inte för alla, men jag tror att många ungdomar som är lite illa ute och lätt kan hamna snett kan få sig ett litet uppvaknande av det där och ta sig ur problemen.