Visa ett inlägg
Oläst 2013-12-21, 17:19 #17
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Det Dan svarade på var ett kort inlägg som jag hoppades hinna radera innan någon mer kom in i tråden igen men jag hann visst inte Skrev något i stil med att jag definitivt inte önskade se mardrömsscenariot ovan bli verklighet men att man inte kan tro det värsta om alla förändringar i samhället. Då kommer vi aldrig framåt.

Jag anser fortfarande att man ska kunna bli av med lagerlokaler, domännamn, knivar, bilar, glasflaskor eller vad det än må vara under vissa förutsättningar men att det alltid ska finnas ett domstolsbeslut bakom.

ATF-systemet behöver självklart inte alls värdelöst och det vill inte jag heller att det ska bli. Handlar det om rent brottslig verksamhet av någorlunda allvarlig natur, vilket knappast är fallet i de allra flesta ATF-ärenden, så är det ju emellertid ganska naturligt att det också avgörs i domstol. Sedan kan naturligtvis personer från IIS få ge sig bild av saken i rätten men det bör i slutändan vara domstolen som avgör huruvida domännamnet huvudsakligen använts i brottsligt syfte och därmed bör förverkas. Något annat är ju ganska märkligt i en fungerande rättsstat. Det vore ganska så absurt om exempelvis representanter för vapentillverkarna ska sitta och avgöra om en person ska bli av med sitt vapen efter att det använts av en gängmedlem med vapenlicens? Att man ska kunna beslagta ett domännamn utan någon som helst inblandning av rättsväsendet är ingenting jag önskar heller och det tror / hoppas jag inte heller kommer att hända i Sverige. Sverige är inte USA och vi tar inte per automatik efter allting som sker i USA, det tror jag de flesta kan hålla med om.

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-12-21 klockan 17:29
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat