Visa ett inlägg
Oläst 2013-12-21, 13:33 #15
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Vad är enklaste sättet att få "olaglig" verksamhet att upphöra när det gäller Internet? -Domänen.

Vad händer när det bekräftas av detta fall att domänen anses som ett verktyg för att utföra brottslig verksamhet?

Jag tror att man i framtida fall kommer kunna "beslagta" domänen tills ärendet är utrett. Det spelar ingen roll om man sedan vinner i domstol då. Precis detta är målet skulle jag säga. Det är redan såhär i "frihetens" amerika där man gör beslag av "brottsverktyget". Med åklagare och domare som är pressade av en regering som styrs av kommersiella intressen, kombinerat med låg teknisk kompetens och en förlegad syn på Internet, kommunikation och upphovsrätt, ja då kan det bli väldigt tråkigt. Tråkigt på ett sätt vi aldrig kan reparera.

Exempelvis kan hela ATF-systemet bli meningslöst då man bara stämmer innehavare i tingsrätten istället och domänen konfiskeras till avgjort och i tingsrätten har den med mest pengar ofta en mycket större möjlighet att vinna alternativt förhala en process för att köpa sig tid. Tid som gör att innehavaren förlorar pengar och får lägga ner oavsett utgången.

Och nej hur det blir i framtiden är inte meningslöst att diskutera, det avgörs nu av ett prejudicerande fall som kommer ge upphovsrättsindustrin ännu mer makt att utöva utpressning mot sina motparter. Eller så blir det inte så. Jag tror på att rättssamhället ska styras av lagar, inte pengar. Tyvärr är det inte så och det ser ut att bli värre.

Men detta är mer en politisk fråga än domänrättslig, dock hänger de ihop i allt som har med upphovsrätt, signalspaning och andra liknande saker att göra. Jag har full respekt för att alla inte ser problemen vi har idag på samma sätt som jag, men jag kan inte prata om ett isolerat rättsfall utan att tänka på vad konsekvenserna blir framöver för allt annat jag bryr mig om. Och jag tror det blir skit på riktigt, men det är för att jag bryr mig väldigt mycket om integritet och att privata företag inte ska agera domstol.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat