Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ
Bilen är ett redskap för att kunna utföra den brottsliga handlingen, skulle inte kalla en domän för ett redskap
däremot kan jag kalla en dator för ett redskap.
|
Jag tycker inte det spelar någon större roll. Har domänen möjliggjort den brottsliga verksamheten och använts till detta syfte så tycker jag domänen bör släppas fri. Personen har registrerat domänen i syfte att bedriva verksamheten. Då är det bättre att någon annan som bedriver en laglig verksamhet få chansen att registrera domänen istället.
Citat:
Ursprungligen postat av ztream
Kanske för att man inte betalar räkningen då man sitter i finkan, men tveksamt om man får kontraktet uppsagt för att det skett en olaglig transaktion i lägenheten. För att dra det längre är det som att bli kickad från lägenheten för att man fildelade i den eller planerade ett rån i den. Det är ju inte rimligt tycker jag. Precis som jag tycker domäner ska vara fria.
Blir det en fällande dom här kommer upphovsrättsindustrin stänga ner siter till höger och vänster innan det finns fällande domar, precis som i USA. Det är rättsosäkert och ett sätt för intresseorganisationer att utöva utpressning för att få sin vilja där de i princip tar över funktionen som rättssystemet har.
|
Om lägenheten använts huvudsakligen i brottslig verksamhet (koppleri, droger etc.) så är det nog ganska troligt att man blir av med kontraktet. Tycker inte man bör hålla på med en massa jämförelser alls dock, en domän är en unik konstruktion och det gäller helt enkelt bara att besluta vilka lagar och regler som ska gälla för dessa.
På vilket sätt skulle rättssäkerheten påverkas när det gäller domänen? Det handlar bara om att bli av med den, ingenting annat. Sen när det gäller upphovsrätt osv. kan man diskutera vidare men det rör ju inte denna tråd.
Citat:
Ursprungligen postat av dannelito
Tar man hand om bilen tillfälligt eller konfiskeras den? En viss skillnad där
På tal om USA förresten, var det inte deras myndigheter som konfiskerade väldigt värdefulla gamblingdomäner från utländska aktörer genom påhittad universal jurisdiktion och sålde dem till högstbjudande?
Och som sagt, domäner är simpla adresser, blir företag av med sina telefonnummer om något olagligt sker inom verksamheten?
|
Bilen kan både tas om hand tillfälligt (en avgift betalas) samt konfiskeras helt och hållet beroende på brott och dom.
Om en verksamhet skulle kunna centreras kring ett telefonnummer hade det funnits en poäng med att dra in telefonnummer (man kan väl bli av med abonnemang hos operatörer oavsett redan nu om man bryter mot deras villkor vilket antagligen också omfattar viss brottslig verksamhet). Det handlar om att få fram lämpliga medel för brottsbekämpning, inte huruvida ett domännamn "bara är en adress" eller inte eller andra meningslösa diskussioner. En domänadress sprids och länkas vidare, tar man bort den så kan man slå ner på den brottsliga verksamheten vilket är hela poängen.
Det är emellertid viktigt att man inte kan beslagta domäner godtyckligt utan det bör endast ske efter domstolsbeslut under speciella omständigheter när man byggt upp en övervägande brottslig verksamhet kring ett domännamn. Det kan knappast betraktas som rättsosäkert på något vis. En bloggare som dömts för hets mot folkgrupp på grund av något enstaka blogginlägg eller en webbutik som sålt några enstaka piratkopior tillsammans med helt lagliga produkter bör rimligtvis inte bli av med sina domäner på grund av detta.