Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Nov 2004
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Nov 2004
|
Har du kortnummer så får du från BIN delen veta vilken bank du har samt vilken typ av kort det är.
Men ja bankerna håller tyst med, för inte speciellt svårt tömma några miljoner från banken eller deras kunder. Så en väldigt stor summa försvinner varje år som bankerna mörkar.
Men i ditt fall har jag svårt se någon stor koppling, troligtvis massivt utskick och hoppas att någon har SEB av dom som får mail. Är väl 25-30% av alla Svenskar som har SEB kan jag tänka mig.
Men visst finns möjlighet dom hackat någon shop du handlat tidigare på även om det känns långsökt även om det tekniskt möjligt göra en sådan koppling till bank.
Men ett kortnummer är dock inte värt något, pin eller track2 är mer värdefullt. Det folk inte vet är att det i fysiska kortet står om du behöver använda pinkod, credit, tillåt offline köp, kontakta banken innan godkänn köp, tillåt endast uttag i bankomat, tillåt endast köp etc etc.
Har man kunskap om det går det göra fina bedrägerier och få ut massa pengar, nuförtiden används ofta chip istället för magnetkort så fysiska chip är svårt modifera men magnetkortet går ändra och leka med.
|