Citat:
Ursprungligen postat av KristianE
Jag har inte skrattat åt FN? Jag har sagt att det är ett enda stort politiskt misslyckande.
De misslyckas i konflikt efter konflikt.
Riskerar livet? Japp, jag tycker nog frivilligorganisationerna är bättre än FN på detta. FN sitter
i en hög skrapa (som håller på att renoveras ordentligt för våra medlemspengar just nu) på Manhattan
och diskuterar medans frivilligorganisationer som Röda Korset, Läkare Utan Gränser, etc,
faktiskt åker till krigshärdar för att hjälpa till.
FN på sin höjd levererar lite matsäckar till krigshärdarna med några WFP-anställda
på plats. Resten får frivilligorganisationerna (eller för Afrika, AU) sköta.
|
Det konstiga här är att de du berömmer inte alls håller med dig. Både ICRC och MSF ser flertalet FN-organ (t ex WHO, WFP, UNHCR) som otroligt viktiga både i sig och som samarbetspartners. Intressant med att ta just dessa två aktörer tillsammans i samma post som du nämner problemen vid konflikthantering är att just dessa två har haft vissa meningsskiljeaktigheter om sitt eget ansvar/agerande i frågan. Dessutom är det mitt intryck att de i allmänhet ser en tävlan mellan hjälp-organisationerna (inkluderar FN) som destruktiv och har under många år utvecklat sin förmåga att komplementera varandra.