Citat:
Ursprungligen postat av kippex
Jag tycker att det är väldigt problematiskt med alla dessa fastighetsbolag och all spekulation som är kring fastigheter. Det är så tråkigt när man försöker hitta en lokal till ett projekt och ser att nästan alla centrala fastigheter ägs och är uthyrda. Hade det varit några vettiga företag som satt i lokalerna hade jag inte haft något problem med det alls, men när de allra flesta inte ens tjänar pengar på sin verksamhet utan bara sitter där tills de går i konkurs så känns det som något är väldigt fel.
Jag tycker det hade varit bättre om det fanns en begränsning på hur många fastigheter de kommersiella bolagen kan äga. 50 fastigheter per bolag känns som en rimlig gräns. Det fåtal som verkligen behöver fler än så av legitima själ skulle givetvis kunna få dispens efter en enklare prövning där grundkravet är att merparten av fastigheterna man äger används till att hyras ut till vettiga företag. Givetvis bör det även vara förbjudet att man starar massa fastighetsbolag bara för att kunna äga fler fastigheter samt bulvaner eller liknande. Om man gör det riskerar man att bli ifråntagen sina fastigheter. Det bör vara tillräckligt för att avskräcka folk från att bedriva affärsverksamhet i Sverige de närmsta 138 åren.
|
Jag tycker inte den liknelsen fungerar riktigt. Fastighetsmarknaden är väldigt välfungerande marknad. Jag hade kunnat köpa liknelsen om ungefär 50% av alla lokaler i centrala Stockholm stod tomma på grund av att fastighetsägarna vill ha bättre betalt än vad marknaden är beredd att betala. De väntar då hellre på att det ska komma ett företag med en fet plånbok som kan betala bra än att hyra ut lokalen till det pris som marknaden sätter, dvs vad köparen är bredd att betala. Eftersom de vill ha mer betalat än vad köparna är beredda att betala så stor lokalen istället tom och är oanvänd. De kanske har en liten reklamskylt i skyltfönstret också för att göra parallell till alla dessa parkeringssidor.
Om det hade varit så tycker jag att det hade varit en bra liknelse, och då hade jag också velat göra något åt fastighetsmarknaden för att komma till rätta med problemen.