Visa ett inlägg
Oläst 2013-11-13, 13:31 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Vissa journalister (som de gärna kallar sig) och en del politiska organisationer är de jag avser. Vad de kallar sig fluktuerar.
Ensidig? Jag är öppen för diskussion, det är knappast de personer och organisationer jag avser. Jag är dessutom av den åsikten att nästan alla argument har sin logiska grund men att det som behövs är att man väger dem tillsammans vilket de inte klarar av att göra då de vill utesluta alla argument och fakta som de inte tycker om. Oavsett dess bärighet. Vem avgör vilken som är en seriös debattör? Rasistkortet spelas av ganska många, se bara på de "seriösa" debattprogrammen och de som skriver krönikor i riksmedia. De finns där med.
Det handlar bara om ett fåtal extrema element med andra ord? Det är väl ändå inte detsamma som "de som driver antirasismfrågan"? Självklart finns det extremer på bägge sidor men det är som sagt var inte många som lyssnar på dessa och det är ganska meningslöst att diskutera med dessa personer. Däremot kan man med fördel argumentera mot deras åsikter. Debattprogrammen handlar för det mesta om provokation, action och underhållning numera och därför låter man gärna några sådana personer ta plats där. Visst att de kanske låter högt och syns men tror du verkligen att de tas på allvar av särskilt många? Deras praktiska inflytande är minimalt skulle jag vilja påstå.

Om du är öppen för olika åsikter så borde du emellertid också vara öppen för olika tolkningar av vad rasism innebär? Många nazister anser inte att de är rasister. En väsentlig andel av Sveriges befolkning anser att Sverigedemokraterna är rasister. Det anser inte de själva.

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Jag anser inte att det är vettigt att ta emot personer och sen låta dem leva i ovisshet i flera år. Dessutom så när det gäller barn så får kommunerna som bäst ett par månader på sig att ordna med skolgång åt barn som utöver språkförbistringar också behöver extra stöd. Som exempel fick en kommun 5 veckor på sig att utöka sina skolplatser med 60% - helt omöjligt. Hur bra är det då? Inte alls för någon. Sånt här måste finnas på plats, det duger inte att frakta runt flyktingar baserat utifrån vem som kan erbjuda billigaste boendet som det görs till en del idag. Det är inte vettigt.
Så ska det naturligtvis inte vara. Flera år vet jag inte riktigt varifrån du fått dock. Migrationsverket har exempelvis som mål att fatta beslut om asyl inom tre månader. De flesta invandrare som kommer till Sverige nu är exempelvis från Syrien och de får nu per automatik permanent uppehållstillstånd.

Problemet du tar upp är däremot inte isolerat till flyktingmottagande. Det är snarare så att staten ibland ställer orimliga krav på kommunerna samtidigt som kommunerna i vissa fall vägrar gå staten till mötes och man hamnar då ofta i situationer där två parter skyller på varandra. Jag skulle gärna se att man i princip helt avskaffar det kommunala självstyret (möjligtvis med undantag för vissa frågor), avskaffar landstingen och låter staten ta ansvar för hela den offentliga verksamheten.