Visa ett inlägg
Oläst 2013-11-13, 11:40 #59
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Jag tycker att det är väldigt problematiskt med alla dessa domänhamstrare och all spekulation som är kring domännamn. Det är så tråkigt när man försöker hitta ett domännamn till ett projekt och ser att nästan allt vettigt är upptaget. Hade det varit något vettigt på domänerna hade jag inte haft något problem med det alls, men när de allra flesta inte ens används utan bara är parkerade eller visar en sida där det står att domänen är till salu så känns det som något är väldigt fel.

Jag tycker det hade varit bättre om det fanns en begränsning på hur många domännamn man kan äga. 100 domäner per person känns som en rimlig gräns. Det fåtal som verkligen behöver fler än så av legitima själ skulle givetvis kunna få dispens efter en enklare prövning där grundkravet är att merparten av domänerna man äger antingen används till något vettigt eller någon form av skyddsregistrering av sina varumärken. Givetvis bör det även vara förbjudet med att man starar massa bolag bara för att kunna ha fler domäner samt bulvaner och liknande. Om man gör det riskerar man att förlora alla sina domännamn. Det bör vara tillräckligt för att avskräcka.
Skämtar du nu? Du kan väl inte på allvar tro att det där är ett realistiskt alternativ till det som gäller idag? Vem ska avgöra om domänerna används till något vettigt? Vad är "vettigt"? Ska någon eller några sitta och avgöra vad som ska få finnas på internet och inte utifrån deras syn på kvalitet? Det är väldigt naiva och orealistiska förslag som dessutom skulle kosta en hel del pengar som kan användas till bättre saker.

För att återgå till den mer väsentliga diskussionen om huruvida parkerade eller oanvända domännamn verkligen är ett problem så får du (och andra som anser detsamma) gärna ge något eller några exempel på domännamn som du skulle haft behov av till ett projekt men som var upptaget?

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-11-13 klockan 11:42
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat