Gör om gör rätt, eller med rätt inställning bättre sagt.
Enligt min erfarenhet och jag är ingmen SEO proffs så måste du börja med din inställning, det jag vill säga är att du kan inte fråga hur farligt det här är? bara för att du ställer frågan så betyder det att du är medveten om att det är inte ok.
Följ googles riktlinjer, skulle det inte vara farlig och påverkar din sajts SEO så hade de inte markerat detta, oftast har man hamnat på bra platser med visa sökord och vill inte röra i soppan för att just in case inte tappa dessa platser, men om du tänker SEO så bör du chansa och testa. VÅGA.
Regel 1 - Tänk som Google, har du flera sidor med sama rubrik och meta taggar så hur ska Google veta vilken sida är relevant för den som söker?
logik. Men har kan du även använda rel="canonical" till de viktigaste landningssidorna, du kan även sätta en NoIndex/ NoFollow på andra must have men inte tillför något värde.
Regel 2 - Mobil, har inte du göra om sajten responsive då bör du använda dig av rel="canonical", läs mer om canonical här (
link ).
Regel 3 - sitemap, se till att uppdatera din sitemap på tömma cashen när du tar bort eller raderar produkter, det bör lösa problemet med 404.
Här kan du även se en kort klipp av Matt Cutts om just mobil och responsive (
link )
Tips: Lös alla felmeddelanden du får in din WMT inkorg, ta inte bara bort och markera som lösta utan lösa på riktigt.
Kom ihåg, jag inte expert men har själv gått igenom en del av ovanstående.
Lycka till