Visa ett inlägg
Oläst 2013-10-29, 20:27 #14
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
En gång när jag var i Kina träffade jag en vis gammal man. Han gav mig följande proverb att ta med mig hem till Sverige:

"Om alla skattetekniska transaktioner i världen gjordes efter råd på Webmasternetwork så skulle alla världens företagare sitta i fängelse nu"

En redovisningskonsult tar 2-10h jobb för att reda ut detta och gör det rätt. Alla upplägg som är ekonomiskt fördelaktiga för privatpersonen i fråga är antagligen inte godkända. Det är en enkel tumregel man kan jobba med inom skatterätt.

Att sälja en hemsida till sitt AB är dock inga problem sålänge det är till anskaffningsvärde eller bokfört värde i balansräkning om anskaffningen ej balansförts. Allt annat än det kommer bli svårt att motivera eftersom det saknar extern validering av värdet.

Att starta 200 hemsidor och sälja dem till sitt AB utan att betala skatt, ja det låter ju som man har hittat världens bästa skattetekniska upplägg där. Kör på det, tänk dock på att du får skattetillägget och skattebeloppet inom några år vid revision bara så jag hade inte investerat pengarna i något du inte kan sälja av snabbt.

Det är skillnad på att sälja en privat bil till någon annan, för det sker ej i näringssyfte. Sålänge din "privata" hemsida är samma typ av näringsgren som i köpande bolag, ja då sysslar du bara med skatteflykt antagligen (enligt SKV och typ lagen).

Så kortfattat: du tjänar på att be om hjälp av någon som kan detta. Det kostar kanske nån tusenlapp idag, men du tjänar in en jäkla massa imorgon.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat