Visa ett inlägg
Oläst 2013-10-18, 14:49 #7
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av youheardit Visa inlägg
Det låter väldigt smidigt på den biten. Men har frilansfinans en lösning för avdrag av moms om han tex behöver verktyg (dator, server mm)? Om inte så kan jag (som egen företagare och inom konsult/webbyrå branschen) tycka att det är mycket viktigt att kunna dra av skatten och momsen på kostnader i arbetet.

EDIT:
Läste lite på deras hemsida. Och visst kan man göra avdrag. Isåfall är ju Frilansfinans en väldigt smidig lösning för en oerfaren företagare kan jag tycka. 6% är billigt då.
Problemet är väl snarare om man köper något dyrare som man inte kan göra direktavskrivning på. Eller i de fall avdraget kan vara lite av en "chansning". Eftersom Frilans Finans anställer dig så förutsätter jag att det är Frilans Finans som är ansvarig för bokföringen när SKV vill göra revision? Då kan de sitta i klistret om det visar sig att en anställd dragit av för sitt privatabonnemang på mobiltelefonen eller liknande?

Som egenföretagare känns det som man har större möjligheter till avdrag, men jag kan ha helt fel. Det är bara en känsla jag får.

Nu tror jag dock att sådana här "chansavdrag" inte är relevanta alls i just trådskaparens fall.

epik:
Mitt råd är att du väntar till februari. Om dina kunder måste få sin website gjord just nu så får du väl helt enkelt prata med dem och komma överens om att betalningen görs i februari. Detta är förstås en stor risk du tar eftersom kunden helt enkelt kan skita i att betala då.. Detta kräver en bra relation med kund och att ni verkligen känner varandra.

Allt är så mycket enklare när du är myndig.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat