Citat:
Ursprungligen postat av Rbin
Hej, hur dyrt är det egentligen om man kollar på vad det kostar att anställa någon som sköter bokföringen och allt sånt.
Det verkar ruggigt smidigt, speciellt för en som mig som tänkt starta en mindre webbyrå och vill slippa allt papperskrångel.
|
Det låter väldigt smidigt på den biten. Men har frilansfinans en lösning för avdrag av moms om han tex behöver verktyg (dator, server mm)? Om inte så kan jag (som egen företagare och inom konsult/webbyrå branschen) tycka att det är mycket viktigt att kunna dra av skatten och momsen på kostnader i arbetet.
EDIT:
Läste lite på deras hemsida. Och visst kan man göra avdrag. Isåfall är ju Frilansfinans en väldigt smidig lösning för en oerfaren företagare kan jag tycka. 6% är billigt då.
Citat:
Du gör avdrag för kostnader direkt från fakturasumman och behöver alltså inte betala dessa med skattade pengar. Exempel: du har gjort en överenskommelse med kund om att du ska få en ersättning på 1000 kr för utförd tjänst. Du har kostnader på 200 kr. Du skattar således alltså endast på 800 kr. Kostnaden för de 200 kr betalar vi antingen direkt till dig mot inskickat godkänt kvitto om du lagt ut pengarna, eller direkt till leverantör mot faktura. Kostnader matas in i fakturaverktyget Invoicery, faktura del 2, som du når via knappen "Skapa faktura" som du finner i inloggat läge. För ytterligare information se Avdragsguiden
|