Citat:
Ursprungligen postat av Danielos
Standard config på varnish cachar inte .php filer, det var ju därför jag sa: "Man sätter sällan varnish att cacha php filer, men det går att döpa om php exekverarade filer till .html filer och på så sätt få varnish att på ett enkelt sätt att cacha innehållet." Vad är det jag har sagt som är fel?
|
Standard config på varnish gör inte skillnad på .php och .html eller några andra filändelser heller för den delen:
https://www.varnish-cache.org/trac/b...lt.vcl?rev=3.0
Vidare finns det inget i den som säger att den cachar "statiskt" innehåll bättre än något annat. Det beror på vad webbservern skickar för headers för statiskt innehåll. Det kan du dock styra själv både för statiska (.htaccess) och dynamiska filer (egna headers) på de flesta webbhotell. Det enda stora problemet med varnish med delad generisk config blir att du inte kan hantera cookies som backend behöver på ett bra sätt.
Sen vet jag inte om du har rätt i att webbhotellen sätter varnish till att explicit inte cacha .php requests. Det vore isåfall ofantligt dumt. Att tillåta användaren att kontrollera det med cache headers det vore det ända acceptabla.
Vidare finns det inget (opcode cache, query cache, key-value stores, snabb webbserver osv) som kan göra så mycket för prestandan som en bra setup med varnish (eller motsvarande mjukvara!) även om man har en delad vcl - som inte är klantigt uppsatt.