Visa ett inlägg
Oläst 2013-10-10, 11:46 #9
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Jag håller inte heller riktigt med. Det är väldigt sällan det finns anledning att skriva sitt eget ramverk. I väldigt specifika och annorlunda applikationer eller väldigt intensiva och förhållandevis enkla applikationer är det försvarbart. Men annars finner jag det alltid bättre att använda ett väl underhållet och strukturerat ramverk istället för att försöka göra jobbet som 10-tals personer gjort under en lång tidsperiod själv.

Dock är det ju viktigt att ramverket är flexibelt och har en bra struktur där du faktiskt kan byta ut delar mot dina egna komponenter. I vissa språk är sådana ramverk väldigt sällsynta och där går jag ifrån min syn på det. Men så fort du rör dig i populära OSS-språk som PHP så har du flertalet bra alternativ. Oavsett om du vill ha ett väldigt lätt ramverk eller ett väldigt komplett så har du bra ramverk som är lätta att utöka/förändra och har gjort 90% av grovjobbet åt dig.

T ex skulle du säkerligen om du valde ett bra ramverk komma in på tanken att skapa HTML direkt via objekt är en klumpig och komplicerande practice. Visst finns det edge cases där det kan vara smidigt - men i de allra flesta fall skapar det mycket ont till liten nytta.

Med det sagt är det ingen skada att skapa ett eget ramverk för att utöka sin egen kompetens. Men det är förhållandevis dödfött att bli ett bra ramverk de första åren om man inte haft erfarenhet av välskrivna ramverk och hur de underlättar ditt arbete.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat