|
Supermoderator
|
|
Reg.datum: Jan 2005
|
|
Supermoderator
Reg.datum: Jan 2005
|
Hmm, pratar vi om äpplen och päron här eller bara om en frukt?
Vad jag vet är det bara Lessmore som har ett ramavtal med Posten som är ganska dåligt. Boxday vet jag inte vad det är och Nordic Logistics har jag inte fått Posten-priser från. Posten har en uttalad strategi att inte jobba med ram- eller gruppavtal men de kanske har via dem här. Oavsett vet jag inte deras priser så det är omöjligt att säga vad som är billigare utan att du säger vad du fått först.
Sen spelar det in vad du ska skicka, vad är faktiskt vikt och vad är volymvikten. Vad är kraven på ledtid, vad är kraven på spårbarhet. Vad är varuvärdet och vad är bedrägeririsken?
Det billigaste sättet att skicka spårbart om man ligger över 2 kilo fraktdragande vikt och ej har någon volym att förhandla med är DHL Servicepoint via ett ramavtal som Pluskontot exempelvis.
Behöver man inte spårbarhet och ligger under 1 kilo så är varubrev billigast, men det beror också på om breven är skrymmande eller ej eftersom skrymme nu schablontaxeras i styckpriserna på varubrev.
Så det blir lite som att svara på frågan "vilken frukt är godast tycker jag?" och jag vet inte riktigt vad du tycker om.
|