Visa ett inlägg
Oläst 2013-10-09, 21:03 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Givetvis har man en stor fördel av att kika på annan kod, men du måste först hitta ett ramverk som heter duga och har bra kod från grunden. Det finns många ramverk som är halvmesyrer och som visar på många dåliga kodvanor som inte är objektorienterade alls.

Men i princip så håller jag med dig om att man ska titta på andras bra kod för att lära sig mer.

Men man behöver ändå skriva sitt eget ramverk för de applikationer man skriver. Jag har alltid en grund att jobba vidare med så jag skapar "wrappers" runt vissa externa klasser som jag vill kunna byta ut utan att skriva om hela min kod.

Men det är viktigt att skapa sin struktur så man bygger applikationerna i "komponenter" så man inte gör sig beroende av externa ramverk som man inte har kontroll på. Detta gäller mer för större applikationer. Gör man bara ganska små applikationer, där den egna koden är minimal i relation till den totala kodmassan, så kan man givetvis ha stor hjälp av att enbart använda tredjeparts-ramverk.

Men om du ligger i framkant i den tekniska utveckling av kodstandards kan man inte använda externa ramverk, de bygger ju på gammal känd teknik. Skriver man miljontals rader applikationskod så kan det hända att man har behov av nya sätt att tänka som inte tillverkarna av ramverken tänk på eller implementerat ännu. Då måste man ha egna ramverk. Därmed inte sagt att all kod måste vara egen, man kan mycket väl som Tartaren skriver blanda efter det som passar äst, dvs använda best practices. Men man jobbar med några viktiga principer:

- Objektorientring så långt det är möjligt
- Komponenttänkande
- Återanvändning i tanken redan från början (dvs använd gärna befintliga ramverk om det adderar värde)
- Wrappers kring klasser som kan tänkas behöva bytas i ett senare skede
- Skilj på tekniska ramverk och domänspecifika/verksamhetsspecifika ramverk
- Använd best practices
- Börja på en grov nivå och använd stegvis förfining
- Förbättra den egna koden kontinuerligt
- Var konsekvent
- Skapa ditt eget ramverk utifrån best practices (bygg gärna vidare på andras ramverk som du gillar)
- Utveckla din egen kompetens och jobba aktivt för at skapa nya sätt att tänka

Detta är generella principer som kan tillämpas på alla (av mig kända) objektorienterade programspråk (inkl PHP, Ruby, Python, C#, C++, mfl).

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-10-09 klockan 21:18
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat