Grattis Spotify

Jag använder och gillar Spotify precis som de flesta andra även om jag inte ser det som en hållbar lösning för musikbranschens framtid som det är uppbyggt idag.
Det som är bra för skivbolagen men dåligt för användaren i längden är att man betalar för musiken om och om igen. Om/när Spotify försvinner från marknaden, eller skivbolagen väljer att plocka bort sin musik, så står jag där som kund utan att ha tillgång till någon musik alls. Kanske är det det här som är trenden i framtiden - människor äger allt mindre själva och hyr istället det mesta man nyttjar.
Det som dessutom är dåligt för alla skivbolag utom de fyra stora är att de senare är stora aktieägare i Spotify, poster som mer eller mindre skänktes bort vid starten för att företaget ens skulle vara möjligt. Detta innebär att de fyra stora har tjänat ganska bra på Spotify - de tjänar pengar på alla andra skivbolags och artisters bekostnad vilket riskerar att bli ett stort problem för Spotify i slutändan. En del stora indiebolag har därför valt att numera bara använda Spotify som en marknadsföringskanal där man visar upp smakprov på vad man har att erbjuda, ungefär som C More gör i TV4 (jag vet, det är samma koncern men men).