Visa ett inlägg
Oläst 2013-09-24, 15:04 #15
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2006
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Ursprungligen postat av sca Visa inlägg
Spännande tankar och resonemang. Jag köper helt resonemanget med att utveckla egna templates som grund för att sedan modifiera för de små projekten.
Livslängden på ett projekt kan vara en faktor.

Jag har varit med om att en myndighet inom ramen för det ramavtal och det specifika avrop jag arbetade med hade som önskemål att vi skulle använda en färdig template för ett, av deras IT-avdelning godkänt, CMS så länge vi kunde få designen - utöver att uppfylla tillgänglighetskraven - att följa den grafiska manualen.

Skälet var att webbplatsen hade en begränsad livslängd på ca 6 månader, var publik men låg under en egen domän med få eller inga länkar till myndighetens officiella webbplats.

I uppdraget ingick att bygga en relativt komplex skräddarsydd plugin med vilken visst data skulle bearbetas, samlas in och återkopplas i några iterationer. Målgruppen var ett på förhand bestämt antal personer som alla skulle få ett mail med en länk till den domänen. Efter 5 månader togs webbplatsen ner.

Jag var inte överens med kunden gällande kostnadseffektiviteten då jag föreslog andra verktyg men jag köper deras resonemang. Det hade varit väsentligt dyrare att köra samma lösning i deras befintliga miljö med alla IT-säkerhetsfrågor det hade inneburit. Så det fick bli utöver skapande av plugin ett Open Source CMS, php-kod och en köpt template med korrekt licens som grund.

Att de sedan hade varit marginellt dyrare, men säkrare och snyggare, att skapa sidan från scratch är en annan sak - de valde faktiskt de billigaste alternativet.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat