|
Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: Dec 2006
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: Dec 2006
|
En liten uppdatering med lite reflektioner som kanske kan intressera någon.
2013 har hittills varit ett år som behandlat Kinneviks aktieägare väl. Aktien har stigit över 70% exkl. utdelning, ganska anmärkningsvärt för att vara ett Large Cap-bolag får man väl ändå säga! Jämförelsevis är OMXS30 upp ca 15%. Aktieägare kan glädjas åt en omvärdering av bolaget men även en reviderad utdelningspolicy som verkar lägga mer vikt vid stadiga och ökande utdelningar jämfört med tidigare, något som jag tycker påminner om hur man ser på utdelningar på andra sidan Atlanten.
Det var inte särskilt länge sedan aktien handlades med substansrabatt på 30-40% och man fick online-satsningarna (Zalando, Avito etc) på köpet. Först nu på senaste verkar marknaden ha fått upp ögonen för segmentets potential och främst Zalando misstänker jag. Vid senaste rapporten framgår att online utgör 30% av Kinneviks portfölj.
Ägarandelen i Zalando har blivit större och numera direktäger man nästan 38% av aktierna. Några tvivel från ledningens sida verkar det inte finnas. Marknaden tycks också vara förtjust men det återstår att se hur det blommar ut. Handelsbanken har spått att Zalando går med vinst nästa år om jag inte missminner mig. Omsättningen växer kraftigt men verksamheten är fortfarande inte lönsam. Kan man vända till vinst och göra det uthålligt? Det känns som att marknaden redan svarat ja på den frågan, vad annars förklarar uppvärderingen?
|