Visa ett inlägg
Oläst 2013-09-04, 22:10 #3
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Jag tänkte skriva ett utförligt svar men jag orkar helt enkelt inte. Det går inte att få upp kvaliteten i WN's sökmotoroptimeringsforum. Ni som vill lära er SEO bör hålla er så långt bort som möjligt från Webmaster Network.

Mitt korta svar blir därför:

Vill du lyckas med sin SEO läser du Christians punkter i artikeln (1-6)
Vill du misslyckas med din SEO läser du punkt 7-11 och fortsätter ta råd från tomtar på WN.
Lär dock finnas en ansenligt mängd potentiella kunder till dig eller andra seo-konsulter på forumet och kvaliteten på forumet sätter vi medlemmar, dig inkluderat. Bara jag träffar flera potentiella kunder genom min anställning när jag är ute hos diverse kunder och folks bemötande påverkar såklart vem man väljer att rekommendera.

Jag har sagt det många gånger förr men själv jobbar jag bara med seo på egen hobbybasis på egna sidor, har dock gärna åsikter även om folk verkar ha en tendens att ta illa upp när man har annorlunda åsikter. När det är sagt vill jag flika in med lite egna snabba kommentarer såhär på kvällskvisten.

Punkt 3 har ett bra exempel, dock skriver Aaron själv att det "inte en vetenskaplig undersökning överhuvudtaget". Ett bra exempel på om något påverkar t.e.x. antal indexerade sidor borde vara isolerad, att byta länkstruktur och design samtidigt ger inget säkert svar på vilken av dessa faktorer som påverkade indexeringen, om ens någon av dessa gjorde det. Jag kan bara spekulera precis som övriga, men att ändra design på en sida borde få Google att snabbt indexera in allt det nya.

4:e punkten vet jag vad Matt Cutts uttalat sig om nyligen, dock kände inte jag att hans svar var helt tillfredsställande. Sociala signaler lär spela en minimal direkt roll, om ens någon, däremot kan väl ingen påstå att de länkar som uppstår av sociala medier inte påverkar något? När folk hör sociala medier tänker de främst på Facebook, Twitter osv, men forum, bloggar och liknande sidor hör också dit och påverkar ranking i allra högsta grad.
Nu är jag inte helt korkad och förstår att de som kan seo också fattar att de senare påverkar ranking mer direkt.
Som de avslutar i punkten att sociala medier har andra fördelar men inte ranka ens sida kan man också tvista i det oändliga. Även här stirrar man sig blint på direkt verkan, men gör du något bra som sprider sig viralt kommer folk skriva på twitter, tumblr, instagram och allt vad det heter. Indirekt ger det således olika effekt, men att absolut påstå att det ger noll effekt för ranking är att dra det till sitt extrema.
Ta bara ditt beklagande i posten, den spred sig direkt på Twitter och gav således bra effekt, inte för att påverka rankingen direkt men även trafik som kommer från andra medier än sökmotorer är värdefull.

Nu skrev jag så mycket om bara två punkter så jag stoppar mig själv där. Vet redan att det finns 100 olika åsikter om vilka faktorer som påverkar vad. Alla är nog dock överens om att lite finns bevisat och mycket är egna teser och tester.

Dock är jag säkert en av de tomtarna som Kristoffer pratar om, åtminstone i denna forumdelen
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat