Visa ett inlägg
Oläst 2013-09-03, 16:29 #5
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson Visa inlägg
Nja, det håller jag inte med om. Problemet är att appar till Android inte granskas innan de kommer ut i deras butik. Därför har de blivit mål för de som vill skapa trojaner mm. Både Apple och Microsoft granskar apparna innan de släpps.

Tycker jag du har fel. Dagens största problem med Windows är inte själva Window operativ system utan Java, Adobe Reader med fler som blir attackerade utav trojaner när användarna besöker infekterade sidor på nätet. Appar till Windows 8 granskas på samma sätt som till Windows Phone och skall inte i sig själva innehålla virus och trojaner.

Med Android så gick säkerhetstänkande tillbaka till 90-talet. iPhone tänkte till redan från start och Microsoft har lärt sig och satsar mycket på säkerhetstänkande.

Ang iPhone så klagar jag inte på säkerheten utan på den dåliga kvaliten på telefonerna.
Hehe...
Exakt samma argument kan man utan problem använda mot Windows som desktop-OS och det var ju precis det som var poängen med mitt inlägg och motfrågan. Säkerhetsproblemen du beskriver ligger i okontrollerade appar, inte i själva operativsystemet. Samma sak gäller för både Widnows och Android på den punkten så med de här argumenten måste väl ändå Windows vara totalt uteslutet?

Android har betydligt bättre säkerhetstänkande än vad Windows som desktop-OS har. De scannar alla appar som läggs upp automatiskt vilket tar bort det värsta. Om man lyckas ta sig förbi scanningen så måste du som användare godkänna vad appen ska få tillgång till i din telefon. Det är många gånger bättre än vad det är när det gäller Windows. Hela internet är fullt med skadlig kod för Windows och ditt enda skydd är brandvägg och anti-virusprogram(som för övrigt även finns till Android).

Du borde nog köra Linux på dina datorer och bara köra programvara som finns i pakethanteraren. Då får du precis det här även på din dator.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat