Citat:
Ursprungligen postat av foks
Jag har arbetat i tio års tid på både lågpriswebbhotell och vanliga webbhotell. Största skillnaden mellan dessa är enligt mig de tjänster man själv kan läsa om på respektive webbhotell.
|
Jag skulle hellre vilja skilja på webbhotell för den stora massan och på nischade webbhotell som är anpassad för en speciell kundgrupp, dvs mellan "vanliga webbhotell" och "specialanpassade webbhotell". Webbhotell för den stora massan erbjuder för det mesta generiska lösningar som passar de flesta, och de specialanpassade webbhotellen erbjuder optimerade lösningar för sina kundgrupper. Alla förstår nog att specialanpassade webbhotell är mycket dyrare men kan samtidigt erbjuda en bättre produkt för den aktuella kundgruppens krav samtidigt som ett generiskt webbhotell, billigt eller inte, har priset som sin fördel men kan samtidigt inte erbjuda samma kvalitet eller prestanda av förståeliga skäl.
Vad är skillnaden mellan webbhotellen? Ja, det är tex. webbhotell som kan erbjuda lighttpd+php5-fpm+memcached som inte passar alla kunder (inget .htaccess stöd) framför typiska cpanelshotell med apache+fastcgi/php.
Men det finns också andra sätt att nischa sig som webbhotell än just det tekniska vilket många webbhotell på marknaden gör. Det kan vara allt från mer personlig support till servrar med mindre kunder per server osv.