Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman
Du skattar i Sverige och skall vara momsregistrerad.
Svenskt affiliatebolag => Du får en specifikation med moms utskriven. Du bokför beloppen som står.
Utanför EU: Du bokför ingen moms alls.
I EU: du bokför "fiktiv" moms som tar ut varandra kan man beskriva det som.
Om du själv fakturerar inom EU så vill du ha den andra partens VAT-nr så du slipper lägga på svensk moms på din faktura.
Det är sent på kvällen så det är möjligt att jag skriver något fel nu.
|
Hej och tack för ditt svar.
Det klarnar lite men ändå inte helt.
Rätta mig i nedan antaganden där jag har fel,
De inkomster jag får från affiliatebolag och övriga företag som jag har affiliatesamarbeten med utanför EU är alltså inkomst som är undantagen från moms? Var i deklarationen bör denna inkomst tas upp? Är det kanske 40 (Övrig försäljning av tjänster omsatta utanför Sverige) eller 42 (Övrig försäljning med mera)? Även om jag tycker att vi inte säljer något utan bara styr trafik (som reklam).
De inkomster jag får från affiliatebolag och övriga företag jag har affiliatesamarbeten med inom EU måste jag enligt dig få VAT nummer av, jag måste fakturera dem och därefter betala moms på inkomsten. Detta innebär att jag då också måste göra en periodisk sammanställning? Det jag kan läsa mig till är att detta gäller enbart när jag förmedlar en tjänst eller vara till utlandet. Enligt mig har jag dock inte sålt några varor eller tjänster. Nu är det ju så att jag enbart styr trafik som bör anses som reklam enligt skatteverket
här.
Så här skulle jag nog behöva lite mer kött på benen för att förstå. Var i deklarationen skall detta sedan hamna? Kanske 39 (Försäljning av tjänster till näringsidkare i annat EU land enligt huvudregeln)?
I Sverige har väl redan affiliatebolagen momsat när de sålt sin vara eller tjänst som jag sedan får provision på. Skall jag då skatta moms en gång till på detta? Om det är så att jag ändå ska betala moms, hamnar detta under "Försäljning momspliktiga varor 25%"?
Hoppas på att få lite klarhet i detta.

Tack igen på förhand!