Visa ett inlägg
Oläst 2013-08-05, 15:43 #5
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar

Reg.datum: May 2008
Att höja priset och göra om affärsmodellen för nya köp säger jag inget om.
Hade de varit lite smartare vid lanseringen och "sötat" erbjudandet för tidigare köp skulle de nog gått i land med det. Om de inte för mindre än en månad sedan körde en försäljningskampanj "köp nu till rabatterat pris för snart höjer vi" och på två direkta frågor svarade att det var livstidslicenser man köpte. Så gör man inte när man ska ändra en modell man haft i många år.

Jag tror att det handlar om att man vill ändra sin kundbas. Från att tidigare riktat sig till slutanvändare och utvecklare vill man göra sig av med den förstnämnda gruppen - de drar för mycket support och genererar inte pengar som de kan använda till det nya "prenumerationssystemet".

Visst handlar en del av upprördheten om pengar - ingen vill betala mer än de behöver eller anser sig behöva. Men med åren har jag lärt mig att pengar oftast inte är rationellt. Jag vet att jag använder en del "inköpskanaler" som är dyrare än andra men jag gör det för att jag gillar dem och för att det känns tryggt och bra. Jag vet att jag har betalt för chokladbiten Cyberphoto skickar med sina leveranser man jag blir lika glad varje gång. Jag vet också att det säkert finns lika bra och billigare leverantörer men jag stannar hos Cyberphoto tills de bevisa att de inte är "bra" längre.

Samma sätt med WooThemes - jag har gillat dem och rekommenderat dem för sina fria uppdateringar och support. Det senare har jag i stort sett aldrig använt men jag har gladeligen betalat för tryggheten att det finns. Att de nu ändrar retroaktivt och meddelar detta i en bloggpost, dvs inte direkt till sina kunder gör att mitt förtroende är rubbat. Inte heller blir det bättre när jag ser hur de svarar upprörda kunder. Det kanske inte är mycket pengar, om man inte använder många pluggar på många webbplatser, men en affärsrelation är mer än pengar.
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat