Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand
Hej,
Personligen misstror jag Putin minst lika mycket som Obama. Förmodligen finns det villkor i Snowdens uppehållstilstånd.
Kanske förhörs han av FSB (eller motsvarande) för att avslöja alla sina kunskaper om USA/NSA/CIA.
Spekulationer förvisso, men de känns ju inte helt konspiratoriska och verklighetsfrämmande.
|
Självklart är Putin inte dum i huvudet utan drar varje nytta av detta "serverade bord", den amerikanska regeringen ger ju Putin legitimitet i världens ögon när han ger en fristad för Snowden.
Det är för mig ofattbart att en nation som USA som i flera hundra år stått för yttrandefrihet, demokrati och goda värderingar nu hemfaller åt exakt det som gamla diktaturer gjort i alla tider, förtrycker och jagar sina egna medborgare när de avslöjar att makten är korrumperad eller maktgalen (tar sig friheten att veta allt om medborgarnas privatliv).
Snowden är dock, enligt visumet, ganska fri att röra sig som han vill i Ryssland vad jag förstått. Han verkar inte haft någon kontakt med FSB, bara med Wikileaks representanter, och The Guardian, förutom på presskonferensen på flygplatsen som han träffade många fler journalister.
Detta är en godisbit som Putin inte kan slarva bort, så varför ta några onödiga risker med det, det är ju inga egentliga nyheter Snowden har avslöjat, bara bekräftat vad som var allmänt känt sedan tidigare.