Citat:
Ursprungligen postat av Timlestandeer
2. Kan jag dra av momsen för allt jag köper som kan tillföra något till företaget (dator, internet etc?) oavsett hur mycket jag köper? eller måste den moms jag betalar väga upp med den jag drar av?
|
Allt du behöver (och kan motivera) i företaget är avdragsgillt. Det är inga problem att vissa månader handla för mer än man säljer (och således få tillbaka pengar på momsen från SKV), men eftersom detta faktiskt betyder att bolaget går back så är det inte att rekommendera.
Citat:
3. Hur krånglig är bokföringen/ årsredovisning(behöver vi en sån?), kan en normalbegåvad person, som lägger ner lite tid i att läsa böcker, lösa det på ett bra sätt?
|
Det finns bra böcker och bokföringsprogram som hjälper er med detta. Har du någon ekonom i kompisgänget kan det vara bra att fråga denna vid behov. Om han/hon dessutom har F-skattesedel och moms så är kostnaderna avdragsgilla. Annars får ni väl bjuda på middag för besväret.
Citat:
5. Hur betalas moms och skatt in?
Vad jag har fattat så ska vi först skatta 14?% på vinsten, sedan betalar vi bolagsägare ca 30% på vår del av det som är kvar? stämmer detta? När betalar vi denna skatten i så fall?
|
Det finns en skattekalkylator på verksamt.se. Använd denna för att få svar. Skulle ni varit över 26 skulle ni haft en total skatt på ca 45-50%. Eftersom ni är ungdomar så är den något lägre.