Citat:
Ursprungligen postat av MusikMixen
Sambon ska starta eget men har lite skulder. Skulderna har hon fått när hon bodde med hennes ex. Skulderna är inte skatteskulder.
Kan hon starta eget utan problem? Hon vill starta en städfirma med inriktning företag.
Jag kollade lite på verksam.se men hittade inget om det.
Tacksam för svar!
|
Vad menar du med skulder?
Är det skulder som har gått till KFM eller är det bara "skulder" som inte gått till KFM? Det är en enorm skillnad.
Finns det betalningsanmärkningar så kommer banken inte ens låta henne öppna ett bankkonto till företaget med internetbank och betalkort. Men formellt sett finns inget hinder att starta företag om man har skulder även hos kronofogden.
Bankerna har dock enligt oktrojen skyldighet att öppna ett rent bankkonto där man kan sätta in pengar och ta ut pengar, men de har ingen skyldighet enligt oktrojen att koppla tjänster som internetbank eller bankkort till kontot. Vad bankerna är skyldiga att göra enligt oktrojen kan du kolla med finansinspektionen.
Banken kan även vägra koppla till bankgiro eller plusgiro till bankkontot.
Kunderna kan ju dock betala direkt till bankkontot, jag har sett att vissa företag tar emot betalningar direkt till sitt bankkonto och det är troligen när de är i samma situation med kfm-skulder som de inte fått öppna bankgiro.
Det betyder att hon kommer få betala typ 75 Kr (Handelsbankens avgift) per betalning när hon betalar räkningar. Jag vet inte vad SEB tar för avgift men Nordea ligger väl på 50 kr.
Det kan man ju lösa genom att hon betalar räkningar från sitt privata konto som hon har redan nu och behöver då bara göra en utbetalning per månad, men det blir en hiskeligt krånglig redovisning och det gillas inte av skatteverket att göra så, men teknisk sett så går det att lösa.