Visa ett inlägg
Oläst 2013-07-22, 21:57 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Om du startar ett AB så kan du buffra överskott i bolaget utan att det räknas som lön, i enskild firma kan du inte det.

Har du likviditet så det räcker så rekommenderar jag absolut att starta ett AB. Då kan du själv kontrollera hur mycket du tar ut i lön och kan hålla dig exakt på fribeloppsgränsen, oavsett om bolaget gör 100 millar i vinst eller inte.

Fast skulle bolaget göra 100 mille i vinst skulle jag skita i studiebidragen ändå.... Problemet är ju aktuellt när man tjänar från fribeloppsnivån upp till en nivå där man klarar sig på lönen från bolaget, dvs från ca 74 KSEK - ca 300 KSEK per år. När man kommer över 300 KSEK per år så klarar man sig på lönen allena och kan skita i studiemedel, men ändå studera som man vill.

Jag håller med om att studiemedelssystemet är helt sjukt utformat, för det hindrar folk från att studera om man har en ekonomi som är ansträngd. Systemet borde i stället uppmuntra folk att tjäna extra pengar så man klarar sig igenom studietiden (som kan vara riktigt ansträngande ur ekonomisk synvinkel).
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat