Visa ett inlägg
Oläst 2013-07-19, 05:10 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Anaxa Visa inlägg
Jag uppskattar att du tog dig tid att skriva det där men det kommer blir en högre laddningstid om man ska göra instanser av varje kategori. Använd gärna mysqli eller PDO och inte mysql_*** för den är typ gammal eller nåt har jag för mig. Jag förstår verkligen inte heller varje en kategori bör ha massa metoder som jag aldrig kommer använda.
Givetvis ska du använda PDO, när du kör OO-paradigmen. Det är dock din egen kod jag klistrat in med SQL-satserna.

Men du missar hela idén med att dela upp programmet i små funktioner. Det är skitsnack att du skulle få "längre laddtider", det kanske tar 0,00001 sekunder längre tid, tror du att en användare skulle märka skillnaden?

Den stora skillnaden blir när du ska utöka funktionaliteten i programmet, du får mindre buggar, för varje funktion är enkel att använda.

Om du inte vill "instanciera" så kan du göra alla funktionerna static. Men din Array måste du instanciera i vilket fall för du måste lagra den i en variabel och då har du redan instansierat arrayen. Så argumentet att det sinkar programmet är inte relevant. Men det underlättar programutvecklingen enormt mycket.

Du gör ju exempelvis add() redan när du laddar upp din Array idag, det är bara att du inte gjort det till en återanvändbar funktion, så om du vill lägga till en kategori så måste du lägga till den i databasen och sen ladda om hela arrayen, då tar det tid må jag säga. Eller hur har du tänkt att använda detta program?

Metoderna som jag föreslog är ju bara "standardmetoder" för att lägga till, ta bort och hämta data från kategori arrayen eller från databasen, det är i princip samma metoder du har på alla tabeller i databasen, sen kan t det finnas vissa tabeller man har fler metoder för men det bygger man ut efter behov. Bygger man det objektorienterat från början så blir det enklare att utöka och ändra allteftersom man jobbar med programmet.

Konsekvensen blir at programmet blir enklare att underhålla, det går snabbare att införa förändringar och det blir mindre buggar. Det är givetvis ingen garanti men det är i vart fall min och de flesta andra OO-förespråkares erfarenhet.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat