Visa ett inlägg
Oläst 2013-07-17, 15:51 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Överförmyndaren har helt enkelt fel i sakfrågan, det finns ingen praxis om att man ska avslå ansökan.

Men jag skulle rekommendera att du alltid utformar en skriftlig ansökan till överförmyndaren och att du har dina föräldrars (målsman) godkännande skriftligt. Då måste överförmyndaren ge dig ett skriftligt besked.

Om du då får ett avslag så kan du överklaga, men troligen så är det ett missförstånd. Eftersom det låter mycket konstigt att med de argument du skriver att överförmyndaren "ska avslå ansökan".....

Men som sagt "du borde" ha haft målsmans godkännande innan du skickade in ansökan till överförmyndaren och först därefter skickar du in ansökan till skatteverket. Nu blir det förvirring i och med att du skickat in pappren i fel ordning så att säga.

ha inte bråttom, gör saker i rätt ordning, se till att alltid göra allt skriftligt och se till att ha dina målsmäns underskrifter om att de godkänner ditt företagande.

Jag håller i och för sig med om att det är bättre med KB men om du bedriver verksamheten som KB och du är den som är komplementär, dvs personligen ansvarig så är det ändå du som kan bli skuldsatt, det är bara kommanditdelägare som inte riskerar att bli skuldsatt.

Men som sagt enskild firma ska inte vara ett problem. Men som alltid när man har kontakt med myndighetspersoner på telefon så är det lätt att det uppstår missförstånd och en del myndighetspersoner "bluffar" när de måste improvisera, för de vet inte bättre. När man använder skrivelser så måste de ta reda på fakta och ge skriftliga besked så då brukar det bli bättre kvalitet på informationen de ger.

Har du skrivit en affärsplan? Om inte så gör det, det kan säkerligen underlätta ansökan om du kan visa hur du konkret har tänkt igenom hur du ska bedriva din verksamhet.

Om du PM:ar mig så kan jag hjälpa dig med utformningen av affärsplanen. Men affärsplanen är egentligen bara att du skriver ner hur du tänkt att du ska driva ditt företag. Det finns en bra strukturell mall på verksamt.se som är gratis att använda som utgångspunkt.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-07-17 klockan 15:55
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat