Citat:
Det handlar inte om att gömma sig, det handlar om att slippa ta emot telefonsamtal och fysiska hot enbart på grund av sitt domänägande.
|
Jag är medveten om att just snapaktörer som plockar nyligen frisläppta domäner ofta kan ses som styggelser av de som ofrivilligt tappat sin domän, så är det.
Medan .SE endast skiljer mellan ledig och upptagen domän. Men det ligger ju också lite i sakens natur - en del domäner släpps inte avsiktligt och tidigare innehavare blir då gramse över att en inarbetad domän hamnar i ny ägo. Det anser jag faller sig naturligt och något varje snapaktör ska förvänta sig.
Citat:
Även om det är få så förekommer det och då måste rimligen DI agera, inte sant? Det enda som förväntas/krävs av .SE genom toppdomänlagen är ju just att hålla ett internt register. (Men visst, allt handlar ju om hur man beroende på dagsform vill tolka lagstiftningen)
|
Jag tycker att jag gett så många exempel nu för varför jag inte anser det rimligt. Dessutom är det två helt olika lagar (SFS 2006:24 och PuL) som gäller och som skapar tolkningsutrymmet.
---------------------------
Register
6 § En domänadministratör skall föra ett register över tilldelade domännamn under toppdomänen och löpande upprätta säkerhetskopior av registeruppgifterna.
Registret skall innehålla
1. domännamnet,
2. namnet på domännamnsinnehavaren och dennes postadress, telefonnummer och adress för elektronisk post,
3. namnet på den som tekniskt administrerar domännamnet och dennes postadress, telefonnummer och adress för elektronisk post,
4. uppgifter om de namnservrar som är knutna till domännamnet, samt
5. övrig teknisk information som behövs för att administrera domännamnet.
Uppgifterna i registret skall kunna hämtas utan avgift via Internet.
Personuppgifter får dock göras tillgängliga på detta sätt endast om den registrerade har samtyckt till det.
Domänadministratören är personuppgiftsansvarig för behandling av personuppgifter i registret.
---------------------------
Som jag skrev i förra inlägget så finns en rad andra värden som av DI tolkas som "personuppgifter" och som du vet så berörs inte juridiska personer, trots att de visar Kontaktperson (Personnamn) - och om det har DI inte haft några synpunkter. Och det är högst förvirrande att läsa DIs egen text om personuppgifter, men beämningen "kan"
http://www.datainspektionen.se/frago...personuppgift/ - som skapar extremt stort tolkningsutrymme.
Citat:
Vart kan man läsa om hur man kan begära ut registerhistorik för specifika domännamn(även plural?)
|
Jag kan inte komma ihåg att jag sett någon sådan text eller möjlighet, så det kan jag inte svara på.
Citat:
Rätta mig om jag har fel, men tycker det är ganska tydligt i dina tidigare inlägg att du tycker ATF idag är en fungerande process där det inte finns någon som helst möjlighet för jäv. Ska inte lägga ord i mun på dig, men jag antar att du inte heller tycker att .SE borde göra en egen lämplighetsbedömning av respektive tvistlösare och tvist?
|
Rätt och fel; Av det jag känner till så fungerar ATF bra och jag har pekat på att "Tvistlösarna inom ATF inte tillåts vara partsombud inom ATF" om det utöver det finns risk för jäv - är inte jag rätt person att svara på eller bedöma, av den enkla anledningen att jag inte är insatt och inte vet.
Citat:
Nej det är givetvis valfritt hur mycket tid man som svarande vill lägga ner. Men om sökandens externa ombud skickar in material som skulle kunna utgöra ett mindre bibliotek är jag rätt nyfiken på hur man som registrant ska kunna bemöta detta på mindre än "tiotals timmar".
|
Vill du ha råd eller tips? Ledsen, men det väljer jag bort.