Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
DET behöver .SE förhålla sig till och det är anledningen till översynen som lett till förändringarna och prissänkningarna. .SE ÄR i övrigt objektiva och neutrala i domännamnstvister, och därför anlitas externa tvistlösare.
Men det stämmer som du säger att .SE har en högre kostnad för ATF, än den sökande betalar för sin ansökan, men då det åligger .SE enligt lag att tillhandahålla detta:
|
Nu tror du jag blandar ihop Lag 2006:24 och det förslag PTS la fram 2009. Lag 2006:24 handlar om PTS roll som tillsynsmyndighet över .SE. Det förslag PTS la fram efter sin utredning 2009 är väl förvisso rimligt att följa men det är väl inte per definition tvingande via lag.
Personligen tycker jag det känns som att .SE efter nån form av rimlighetsbedömning borde förklarat för PTS att ATF-ansökningskostnaden bör bära sig självt, dvs kosta 25-50k(bara en gissning att det är nåt form av snitt vad en tvistlösare fakturerar er).
Citat:
Men ATF, liksom mycket annat på .SE är levande processer som fortlöpande ses över..
|
Det låter bra, det kan bli bättre.
Citat:
Samtidigt som Datainspektionen efter ett klagomål från en privatperson ålagt .SE att dölja personnamn i whois sedan 2/6. (Namnen döljs numera för privatpersoner och enskilda firmor vid kontaktsökning på iis.se. För den som behöver dessa uppgifter, så behöver de numera maila eller ringa .SE).
|
Det var ganska uppenbart att WHOIS-publiceringen bröt mot PUL då namn kan likställas med 10-siffrigt personnummer. Var väl rätt många som poängterat det under en längre, inte minst på detta forum.
Det finns vad jag vet, ingen
publik officiell information om hur dessa registrantuppgifter kan begäras ut från .SE. Vad informationen innehåller. Vem som får begära ut registerhistorik, vem hos er som avgör om beställaren är "behörig" eller om beställningen är "rimlig".
Citat:
Men ovan anonymisering via Internet inskränker inte bara för klagande parter inför presumtiva ATF-ansökningar, utan har fått helt nya vindar att fläkta som såklart också vill ha fri tillgång till ALL registrantdata..
|
Dessa vindar kommer aldrig lyckas motivera varför man skulle göra zonfilen publik.
Citat:
Men personligen skulle jag inte förvånas om det införs lagkrav på att en domän och en webbplats skall visa fullständiga uppgifter för ansvarig person/verksamhet. Sverige kanske inte blir först ut, men det är nog mest en tidsfråga..
Men å andra sidan så tror jag på en utveckling där vi ser "Internetpoliser" också..
|
Det myndigheter och delvis .SE ibland vägrar förstå är ju att folk som vill va anonyma alltid kommer förbli anonyma. Det är bara titta på ökningen av offshorebolag och bulvaner som registrerar .SE domäner just nu(främst snapbacks men även internationella bulkare). Det måste väl ändå vara bättre att man lugnar ner sig med publicering av registrantdata och att registryt istället kan föra ett "korrekt" register?
Polisen har väl redan enheter som enbart bekämpar nätbedrägerier?