Visa ett inlägg
Oläst 2013-07-04, 19:48 #7
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Jag kör sedan drygt en månad Linux Mint(det är baserat på Ubuntu) hemma och jag trivs väldigt bra med det. Det var vissa program man saknade från Windows 7 men nu har jag nog hittat ersättare för alla. Generellt sett tycker det känns mycket snabbare och trevligare att jobba i. Mycket mer flexibelt och du kan få det mesta att se ut och fungera ungefär som du vill.
En av de få nackdelarna är precis det Clarence sa ovan. Flash är lite segt. Om man har det öppet i flera tabbar samtidigt kan det bli lite jobbigt, speciellt när det är hyfsat högupplöst video.

Photoshop kör jag inte själv, men flera jag pratat med säger att Photoshop fungerar perfekt i wine. Vissa säger till och med att prestandan är bättre i Wine än i Windows.
BankID ska även det fungera, men jag har inte haft anledning att testa det själv än.
Dubbla skärmar fungerar bättre i Linux än i Window. Du kan t.ex. enkelt få taskbars på alla skärmar med valfria paneler i.

Om man ändå behöver Windows för något kan bara dra igång en virtuell maskin i t.ex. virtualbox. Har man bara tillräckligt med RAM och hyfsat snabb dator är det inga problem.

På jobbet kör jag Windows 7 och det är det är nästan det enda OS jag kört på datorn sedan det kom. Det fungerar bra, men Linux Mint har på bara en månad lyckats charma mig tillräckligt för att jag förmodligen aldrig kommer gå tillbaka till Windows.

Senast redigerad av pelmered den 2013-07-04 klockan 19:52
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat