Linux är inte intressant och jag har Oracle Virtual Box installerad (med Ubuntu 12.04 LTS), men själva syftet är att installera och köra Ruby på just Windowsplattformen så att köra i Linux är helt ointressant.
Jag har kört C, C++, Cobol, Pascal, Visual Basic, C#, PHP i både Windows och Linuxplattformarna. Nu håller jag på med att få Ruby att fungera i Windows 7.
Jag har fått alla tidigare testprogram att fungera i Ruby, men nu verkar det som att när man installerar gem-paket så ser allt bra ut förutom att inget av de externa men installerade gem-paketen fungerar att anropa via require("<gem-paket>").
Jag la upp det simplaste exemplet (med en require och en puts-rad) och testade:
Kod:
#!usr/bin/ruby20
#encoding: utf-8
#require("geokit")
#require("csvkit")
#require("devil")
#require("devlin")
#require("cucumber")
#require("capybara")
#require("rspec")
#require("faker")
#equire("rspec-rails")
#require("sinatra")
#require("rails")
#require("bubble-wrap")
#require("railties")
#require("railspm")
#require("mssql")
require("mysql")
puts "Hello, Require()!"
- Jag har laddat ner alla dessa paket med; gem install <gem-pack>
- Alla visas när man kör; gem list
- Ingen av dem funkar med require("<gem-packet>")
- Kommenterar jag bort alla rader med require, så funkar appen
Funderingar:
Jag har kollat på massor av webbsidor med instruktioner för hur man installerar Ruby, men det verkar vara en implicit kunskap om hur man bygger gem-paket efter installation som inte förmedlas på dessa webbsidor.
Om jag förstått det hela rätt så kan man "bygga" om vissa komponenter man laddar ner för att göra dem till "paket" som kan inkluderas med require. Jag har inte hittat något fungerande exempel på hur det går till.
När man laddar ner Ruby för Windows så medföljer MinGW som är en typ av Minimalistisk C kompilator för att native-kompilera C-program. Ruby i sig självt är skrivet i C. Precis som PHP och Python.