Visa ett inlägg
Oläst 2013-07-03, 23:09 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Jag har läst en bok om personlig effektivitet och där rekommenderades att man i slutet på varje arbetsdag ska planera nästa arbetsdag.

Man skriver en minneslapp med 3-5 viktiga åtgärder (som tar ca en halvtimme per styck att göra) man ska göra direkt på morgonen, dvs mellan 9-11 på förmiddagen. dessa saker ska man göra direkt utan att läsa mejl eller något annat först.

Sen drar man ett streck på minneslappen. Under strecket så skriver man upp ytterligare 3-5 saker man ska göra om man hinner klart de på den övre halvan av minneslappen.

När man är klar med alla dessa åtgärder så ska man inte falla i fallgropen att belägga sig med mer arbetsuppgifter, utan man ska "belöna" sig själv med att ta det lugnt, läsa mejl, fika med en kollega, ringa några telefonsamtal, ....

Att man inte ska belamra sig med mer jobb beror på att man är människa som har mänskliga psykologiska behov. Men får inte mer gjort bara för att man har en fullbokad agenda. Det viktig är att man får sina 3-5 viktiga punkter på minneslappen genomförda och klara. Gör man så kommer man att förvånas av hur mycket man hinner med, trots att man jobbar mindre.

Det är viktigt att man fokuserar på planeringen morgondagens aktiviteter innan man "går hem för dagen", annars blir man bara förvirrad och improduktiv, när man funderar på vad man ska börja sin dag med....

Allt detta enligt bokens författare. Jag är benägen att hålla med. När jag har provat detta så blir man fasligt mer produktiv, tyvärr är jag inte så diciplinerad att jag gör det jämt, men ibland får jag ryck och följer tipsen och då går det undan.... Jag blir lika förvånad varje gång....

En helt annan grej är hur man organiserar möten.

- Ha endast de möten som är nödvändiga
- Dra dig inte för att ha viktiga möten
- sätt ALLTID upp ett tydligt mål för varje möte
- Kalla endast de berörda personerna
- Kalla ALDRIG en person som du inte har ett tydligt mål varför denne ska vara med
- Följ upp varje möte och dra slutsatser och erfarenheter av det
- Om ett möte inte uppfyller dessa krav så är det inget viktigt möte och det kan hoppas över

De flesta möten är med endast två personer involverade. Det brukar vara enklare och effektivare att korta möten med extremt tydliga mål, än att ha längre möten med "luddigare" mål.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-07-03 klockan 23:23
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat